Bruksvilkår

 
Telaris AS – Org Nr. 912 171 752
Sist endret: 20. august 2024
 
1. INNLEDNING 

Kunden har inngått en avtale med Telaris, enten direkte fra Telaris eller gjennom en partner.

Denne avtalen omfatter i) leveranse av bruksrett/ abonnement til forretningssystemet, ii) transaksjonsbaserte tjenester, iii) konsulenttjenester og iv) maskinvare, og kundeforholdet reguleres av følgende:

   1. Avtale
 
   2. Bruksvillkår

Ved en uoverensstemmelse skal avtaleinnholdet prioriteres i henhold til ovennevnte rekkefølgen.
 

Enhver applikasjon, attributt eller egenskap som legges til forretningssystemet i avtaleperioden, er også underlagt bruksvilkårene.
 

Bruksvilkårene er bindende og trer første gang i kraft den datoen kunden godtar vilkårene ved å signere avtalen. Telaris forbeholder seg retten til å oppdatere og endre bruksvilkårene. Oppdateringer eller endringen trer i kraft når de er publisert.
 

Varsler og meldinger som angår kundeforholdet sendes til én eller flere av epostene som er registrert i kundens forretningssystem som «Sysadmin».  Kunden er ansvarlig for å oppdatere e-postadressene i kundens forretningssystem.
 

Bruksvilkårene er opprinnelig formulert på norsk. Ved oversettelse av bruksvilkårene til fremmedspråk skal den norske versjonen legges til grunn ved juridisk tolkning.
 

Alle priser er i NOK eksklusiv merverdiavgift, og betegnes med «kr.». Alle offentlige avgifter skal bæres av kunde.
 
 
2. OPPHAVS- OG BRUKSRETTIGHETER

Vår forretningsmodell er basert på «
SaaS – Software as a Service», der vi ivaretar vertstjenesten for forretningssystemet og gjør den tilgjengelig over internett. Vi har som formål å kontinuerlig utvikle og levere innovative forretningssystemer som dekker kundens behov til enhver tid. Vi forbeholder oss retten til å gjøre endringer på forretningssystemene og tilstreber å informere kunden om dette. Dersom kunden har spesielle behov for utvikling eller integrasjoner vil vi vurdere slike forespørsler etter eget skjønn. 
 
Alle immaterielle rettigheter, herunder opphavsrett og eiendomsrett til forretningssystemene med tilhørende dokumentasjon, eies av Telaris. Kunden kan ikke endre, kopiere, videreselge eller på annen måte distribuere eller disponere forretningssystemet. 

Telaris beholder opphavsretten til tilpasninger, endringer og tillegg til forretningssystemet, herunder det som utvikles spesielt for kunden med eller uten vederlag. Dette gjelder også know-how, kunnskap, ideer og dokumentasjon som er utarbeidet i samarbeid med kunden.
 

Kunden innvilges en begrenset, ikke-overførbar, ikke-eksklusiv, tilbakekallelig og oppsigbar rett til tilgang til og bruk av Programvaren, utelukkende for kundens interne forretningsformål og i samsvar med bruksvilkårene eller øvrige avtaler mellom partene. 
 

For avklaring og uten å begrense generaliteten av overnevnte: “interne forretningsformål” betyr operasjoner og aktiviteter utelukkende knyttet til kundens egen bedrift og skal ikke under noen omstendighet tolkes dit hen at kunden kan fungere som tjenesteleverandør, videreselger eller lignende, eller bruke Programvaren i andre selskaper enn det som er beskrevet i avtalen.
 

Bruksretten kan ikke under noen omstendighet overføres til eller tildeles noen enhet, helt eller delvis (inkludert, men ikke begrenset til fusjoner og fisjoner, konkurs, endring av eierskap eller kontroll, eller til tilknyttede parter) uten skriftlig forhåndsgodkjenning fra Telaris i det enkelte tilfellet, som ikke urimelig skal holdes tilbake.
 

Kunden er eneansvarlig for all bruk av Programvaren, inkludert handlinger av brukere og administrasjon av brukere, og tilganger eller integreringer av tredjeparter og integrerte applikasjoner. Kunden er eneansvarlig for innholdet og lovligheten av kundedata, og skal ikke overføre eller behandle skadelig kode, data eller lignende (for eksempel virus) i eller med programvaren, eller bruke programvaren til ulovlige, ondsinnede eller skadelige formål.
 
Brukere administreres av kunden og er kundens ansvar. Brukere må ha de nødvendige rettighetene fra kunden til å bruke programvaren. Alle brukerkontoer er for navngitte enkeltindivider. For avklaring: kunden tildeler brukerkontoer til tredjepartsindivider som utfører handlinger på vegne av og til fordel for Kunden, som Kundens regnskapsfører, revisor, konsulent og lignende. 

Kunden autoriserer herved Telaris til, på kundens vegne og instruksjon, å utstede og autentisere fakturaer, betalinger, rapporter til myndigheter og lignende aktiviteter eller informasjon, som kontoutskrifter, produsert av eller sendt til Kunden ved bruk av Programvaren, mellom Kundens banker, myndigheter og andre bedrift-til-bedrift (B2B) og bedrift-til-forbrukerforhold (B2C). Enkelte tjenester tildeler kunden API-akkreditiver, som brukes til å få tilgang til, identifisere og autorisere Kundens konto og Bruk av Programvaren overfor APIet.
 

Kunden er ansvarlig for å varsle sine banker eller andre parter om overnevnte autorisasjon om nødvendig, og for alle påløpte gebyrer fra Kundens banker eller andre parter ved bruk av Programvaren. Dersom Telaris faktureres i forbindelse med å levere betalings- og rapporteringstjenester, fakturerer Telaris kunden for slike gebyrer.
 

For å levere betalingstjenester og funksjonalitet, benytter Telaris visse fakturanettverk, inkludert tredjepartsnettverk, som PEPPOL-infrastrukturen, bank- og mobilbetalingsleverandører og andre dokumentnettverk, i tillegg til tredjeparter for behandling av fakturaer og dokumenter. Kunden autoriserer herved Telaris til å utveksle kundens betalingsprofilinformasjon, fakturaer og relaterte forretningsdokumenter med slike nettverk og leverandører som nødvendig for å levere Programvaren.
 

Hvis ikke kunden ønsker å bli registrert i adresseregistrene til slike nettverk, skal kunden varsle Telaris (reservasjon kan resultere i at kunden ikke kan bruke Programvaren helt eller delvis).
 
 
Telaris har med skriftlig varsel rett til å foreta revisjon av kundens bruk av forretningssystemet og kundens overholdelse av betingelsene i bruksvilkår og avtalen.
 
3. DATABEHANDLERAVTALE

Telaris jobber målrettet for at Programvaren skal vare i samsvar med gjeldende personvernlover og forskrifter.
 

3.1. Telaris personvern og ansvar
 

Åpenhet og ansvarlighet er viktig for Telaris. Informasjon og detaljer om hvordan Telaris behandler persondataen i Programvaren finnes på telaris.no. Her finner man også til enhver tid oppdatert informasjon om Programvaren, som lokasjoner for våre datasentre og hvilke underleverandører vi bruker.
 

Du kan også be om ytterligere, ikke offentlig informasjon om databehandling fra Telaris. Var oppmerksom på at slike forespørsler kan kreve en taushetserklæring. Telaris forbeholder seg retten til å fakturere sine standardsatser for slike forespørsler. Du kan også kontakte Telaris sin Personvernrådgiver (Data Protection Officer) på: post@telaris.no.
 

3.2. Kundedata
 

Kunden er Behandlingsansvarlig for kundedata, og samtykker i og/eller garanterer, som gjeldene, at:
 

a) kunden instruerer herved Telaris til å behandle kundedataen kun på vegne av kunden, og kun for det formål og i den grad det er nødvendig for å levere Programvaren på en sikker og profesjonell mate, i samsvar med og for å oppfylle bruksvilkårene og gjeldende personvernlov;


b) kunden er eieren av eller har på annen mate rett til å overfore kundedata, inkludert persondata, til Programvaren for behandling, og at Kunden har ansvaret for nøyaktigheten, integriteten, innholdet, påliteligheten og lovligheten av slike Data, inkludert Bruken av dem;


c) databehandlingen, der det er aktuelt, er varslet til de aktuelle tilsynsmyndighetene og/eller den
Registrerte; og at databehandlingen ikke utgjør brudd på gjeldende lovbestemmelser; 

d) det er Kundens plikt som Behandlingsansvarlig å varsle, i den grad det er påkrevd av gjeldende lov, gjeldende tilsynsmyndigheter og/eller den Registrerte ved Brudd på personopplysningssikkerheten;


e) Telaris har gitt tilstrekkelig og tilfredsstillende informasjon vedrørende sikkerhetstiltakene, jf pkt5.


f) kunden skal dokumentere blant annet typene og kategoriene av Registrerte og kategoriene av Personopplysninger som behandles, i henhold til eventuelle krav fra gjeldende personvernlover. Dette gjelder spesielt der Programvaren brukes av Kunden på en mate Telaris ikke har kontroll over (for eksempel når systemet er konfigurert av Kunden), eller når Telaris ikke har den nødvendige
tilgang eller informasjon (på grunn av tekniske begrensninger, taushetsplikt, o.l.). 

Telaris er databehandler for kundedata, og samtykker i og/ eller garanterer, som gjeldene:

a) behandle kundedata kun i samsvar med kundens instruksjoner i pkt 3.2;


b) overholde råd og direktiver fra de relevante tilsynsmyndighetene.


c) at Telaris har implementert tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dataen mot tap og uautorisert behandling, sikre konfidensialiteten, integriteten og tilgjengeligheten av dataene, og at disse tiltakene utgjør sikkerhetsnivå som er hensiktsmessig for den risikoen som er forbundet med behandlingen, med hensyn til tilgjengelig teknologi og gjennomforingskostnadene.


d) at Telaris skal informere kunden uten unødig opphold etter å ha blitt oppmerksom på brudd på
personopplysningssikkerheten med rimelig grad av sikkerhet og midlertidig utilgjengelighet av data, som følge av at Programvaren ikke er tilgjengelig, publiseres til enhver tid i henhold til pkt. 1. 

e) at Telaris skal, etter å ha blitt oppmerksom på det, varsle Kunden uten unødig opphold, om instruksjoner eller annen Databehandling hos Kunden som etter Telaris sin oppfatning bryter gjeldende lov eller andre


f) at Telaris, innenfor sine forpliktelser som Databehandler under gjeldende
personopplysningslov, skal bistå Kunden i sin rolle som Behandlingsansvarlig, ved hensiktsmessige tekniske og organisatoriske tiltak, sa langt det er mulig og med hensyn til Behandlingens art og informasjonen tilgjengelig for Telaris, herunder bistå Kunden med å besvare forespørsler
i forbindelse med utøvelse av den Registrertes rettigheter, og ved gi informasjon som er nødvendig for å vise samsvar med gjeldende personopplysningslov. Telaris forbeholder seg retten til å fakturere sine standardsatser for slik assistanse.
 

g) når Telaris sitt rettslige grunnlag for behandling av Kundedata utløper, uansett årsak, for eksempel avslutning av kundeforholdet, kan Telaris slette den fra systemene, med mindre lovbestemmelser krever fortsatt lagring av dataen av Telaris, jf. pkt. 9.


h) at Telaris ikke har grunn til å tro at gjeldende lovgivning forhindrer at Telaris oppfyller instruksjonene fra kunden.


i) at Telaris umiddelbart skal varsle Kunden om enhver forespørsel om formidling, innsyn eller utlevering av data som er mottatt direkte fra den Registrerte, og fra offentlige myndigheter, med mindre Telaris er rettslig forhindret fra å gjøre Telaris vil ikke svare på slike forespørsler med mindre Kunden har autorisert det. Telaris vil kun formidle Kundedata til offentlige myndigheter i forbindelse med overholdelse av rettslig bindende pålegg, som en rettslig kjennelse eller ransakelsesordre.


j) at Telaris ikke vil publisere noen kommentar, uttalelse eller lignende som er gitt av en Kunde eller Bruker uten forhåndsgodkjenning.
 
3.3. Bruksdata 

Bruksdata er visse data som genereres av bruken av Programvaren, som Telaris kan bruke til å beskytte Data og Programvaren, levere, markedsføre, utvikle og opprettholde Programvaren og relaterte produkter og tjenester som spesifisert under. Kunden gir Telaris herved rett til å bruke Bruksdata som eies av Kunden som spesifisert i dette avsnittet.
 

Bruksdata er:
 

Teknisk informasjon og trafikkdata, som type operativsystem, type nettleser, tastatursprak og IP-adresse.  

Aggregert kunde- eller brukergenererte data, som varighet av sesjoner, antall sendte fakturaer, regnskapsår som er opprettet, tilbakestilling av passord, og lignende.

Ikke-aggregerte kunde- eller bruker-genererte data, som kontekst og innhold i supportsaker, chat-bokser,                   sikkerhetslogger, og lignende.

Begrenset produksjonsdata, som bilder, filer eller databaser fra Kundedata i visse omstendigheter. Telaris kan også bruke relevant informasjon fra offentlig eller kommersielt tilgjengelige kilder og kombinere slik informasjon med  bruksdata, for eksempel for å kunne tilby oppslagsfunksjonalitet mot bedriftsregistre. 

 
Persondata: Dersom Bruksdata inneholder Personopplysninger, som en e-post- eller IP - adresse, eller informasjon om Kunden, som kundens navn eller organisasjonsnummer, er Telaris Behandlingsansvarlig basert på berettiget interesse, og skal implementere tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for a oppnå et nivå av sikkerhet som er egnet i forhold til risikoen ved behandlingen. Telaris anonymiserer slike data ved bruk av visse tekniske prosesser for de behandles for formålene spesifisert under, slik at dataene ikke lenger inneholder Personopplysninger og Kunden (eller andre enheter, f.eks. kundens kunde) ikke lenger kan identifiseres.  
 
Dersom anonymisering ikke lar seg gjøre på grunn av tekniske begrensninger, slik at det er betydelig risiko for gjenidentifisering, eller det ikke er gjennomførbart med tanke på formålet med behandlingen som spesifisert i okt. 3.3.4, skal Telaris implementere ytterligere, hensiktsmessige sikkerhetstiltak. 

Bruksdata brukes ikke til noe formål som ved lov vil kreve samtykke fra den Registrerte. Kunden og/eller den Registrerte har rett til omfattende informasjon om denne dataen og hvordan Telaris behandler den, inkludert innsigelsesrett mot slik behandling.  For mer informasjon om hvordan Telaris behandler Bruksdata, se telaris.no.
 

Begrenset produksjonsdata er begrenset i hvert tilfelle i forhold til omfang, tilgang og tid, og underlagt hensiktsmessige sikkerhetstiltak. Begrenset produksjonsdata brukes kun til følgende formål:

forbedring av service og brukeropplevelse;

utvikling og testing;

statistikk og forskning;

sikkerhet og relaterte formål.

Telaris kan for eksempel bruke anonymiserte betalingsdokumenter fra et visst markedssegment til å utvikle eller forbedre automatisert funksjonalitet, som prediktive felt eller annen automatisering, eller bruke ikke-anonymiserte bildefiler av skannede dokumenter til å utvikle eller forbedre algoritmer for optisk tegngjenkjenning til bedre å kunne gjenkjenne bestemte dokumentformater, språk eller terminologier. Kunden kan reservere seg mot bruken av begrenset produksjonsdata til disse formålene ved å sende e-post til post@telaris.no.
 
 
Telaris behandler bruksdata utelukkende til følgende formål: 

forbedring av service og brukeropplevelse, for eksempel ved å analysere aggregerte bruksmønstre, tilby individuelle brukerinnstillinger eller som skissert for begrenset produksjonsdata over;
 
generell markedsføring og visning av aktuell informasjon, for eksempel for komplementerende eller verdiøkende tjenester, for å markedsføre Programvare Kunden allerede benytter, og gi relevante markedsoppdateringer eller informasjon;

sikkerhet og relaterte formål, for eksempel ved å analysere sesjon- og påloggingsdata (inkludert i sanntid), hendelsesregistre og lignende for å forhindre, granske og dokumentere sikkerhetsproblemer og hendelser (som brudd på personopplysningssikkerheten , svindel og forskjellige typer hacking) og for å forbedre sikkerheten i Programvaren;

statistikk og forskning, for eksempel antall fakturaer som gar gjennom systemene våre, inkludert bruk av aggregert og anonym statistikk i generell markedsføring, og i forbindelse med komplementerende Programvare eller tjenester, som f.eks. å kunne vise markedsstatistikk som er relevant for Kunden i Programvaren;

etterlevelse. Telaris kan bruke å analysere Bruksdata for å kontrollere etterlevelse av Bruksvilkarene, for eksempel antall innlogginger og andre bruksmønster for å kunne fakturere lisenskostnader riktig;
 
support og vedlikehold. Telaris kan bruke systemet i sin helhet og har full innsynsrett i alle Bruksdata for å kunne tilby kunden nødvendig support og bistand;

utvikling og testing, for eksempel ved å analysere aggregerte bruksmønstre, tilby data for å utvikle nye teknologier (som f.eks. skissert for begrenset produksjonsdata over), forbedre brukeropplevelsen, driftstester av nye eller oppdaterte tjenester, eller teknisk gjennomførbarhet.

3.4. Underleverandører

Telaris kan benytte andre relaterte selskaper og tredjeparts underleverandører for leveransen og utviklingen av Programvaren, inkludert behandling av Personopplysninger, og/eller Bruksdata. Telaris inngår databehandleravtaler med sine underleverandører for å oppfylle forpliktelsene som fremgår av denne avtalen.
 

Dersom underleverandørene er lokalisert utenfor EU, er Partene enige i at Telaris er autorisert til å sørge for gyldig rettslig grunnlag for overføringen av Personopplysninger utenfor EU på vegne av kunden ved bruk av godkjente overføringsmekanismer, som f.eks. EUs standardkontrakter. Kunden autoriserer Telaris til å benytte slik overføringsmekanisme på vegne av Kunden.
 

Telaris vil informere kunden om planlagte endringer av underleverandører på forhand. Kunden kan fremsette innsigelser mot bruken av en underleverandørs på rimelig grunnlag, men spesielt der Programvaren leveres som standardiserte nett-tjenester, vil Kunden kanskje ikke kunne reservere seg mot bruken av underleverandører. Kunden kan i så tilfelle si opp kundeforholdet i henhold til pkt 9.
 
 
3.5. Sikkerhet 

Telaris jobber målrettet med å levere et høyt nivå av sikkerhet i var Programvare, inkludert hensynet til personopplysninger og personvern. Telaris leverer et egnet sikkerhetsnivå gjennom organisatoriske, tekniske og fysiske sikkerhetstiltak, designet for å sikre konfidensialiteten, integriteten, tilgjengeligheten og motstandsdyktigheten til Programvaren, og dataen som behandles i Programvaren. Du kan kontakte Telaris direkte på post@telaris.no for mer informasjon om sikkerhet i var programvare.
 
 
4. TJENESTER, MASKINVARE OG PRISER

4.1. Abonnement
 

Vi forplikter seg til å levere tjenesten(e) i henhold til vilkårene. Det er kundens ansvar å ha tilstrekkelig oppdatert nettleser, internettlinje og for øvrig tilfredsstillende program- og maskinvare for mottak av leveransen
. 

Telaris leveres på en dedikert virtuell plattform i skyen tilgjengelig fra alle enheter. Standard løsning inkluderer 40 GB lagring og opptil 500 000 objekter i database.

Prisene for abonnement er oppgitt i avtalen. 

4.2. Support og konsulenttjenester
 

Support dekker telefon- og e-postsupport for feil på systemet i lisensperioden, samt utbedringer av feil. Avtalen dekker opprettingen av feilen, og ikke merkostnader eller følgefeil verken i dette eller andre tilsluttede systemer.
 

Løpende og enkel support, herunder enkel veiledning og feilsøking av generelle problemer som oppstår er kostnadsfritt for kunden. Slik support gjelder overfor vårt kundeservicesenter. Ved særskilt bistand faktureres dette i henhold til gjeldende timepriser, som gjengitt under. Særskilt bistand omfatter blant annet konfigurering og datahåndtering, som utføres på forespørsel fra kunden.
 

Eventuelle feil i forretningssystemet skal rapporteres til 
support@telaris.no. Feil skal dokumenteres på en slik måte at vi lett kan identifisere feilen. 

Support omfatter ikke generell opplæring eller undersøkelser og korrigering av feil og mangler som har oppstått ved feil bruk av systemet. Bistand i slike tilfeller faktureres etter medgått tid og i henhold til våre til enhver tid gjeldende timepris for konsulenttjenester.
 

Vi vil, på oppfordring av kunde, feilsøke integrasjoner mot tredjepart. Ved behov vil vi ta kontakt med integrasjonspartner innen rimelig tid og stille seg til disposisjon for å bistå, men vi er ikke ansvarlig for feil eller mangler hos tredjepart. Vi forbeholder oss retten til å avslutte enhver integrasjon med tredjeparts leverandør, med forutgående varsel til kunden.
 

Vi tilbyr support per telefon
38 60 15 77 og epost support@telaris.no i normal arbeidstid fra mandag til fredag mellom kl. 09:00 og kl. 16:00. Support omfatter bistand i forretningssystemet. Support omfatter ikke bistand til bruk av tredjepart programvare som er integrert med vårt forretningssystem. 

Vi garanterer en oppetid på 99 % pr. år på forretningssystemet. Planlagt og varslet vedlikehold er ikke medregnet i denne oppetiden. Vi tilstreber å utføre vedlikehold om natten.
 

Forretningssystemet krever at kunden har siste versjon av operativ systemer for å kunne få oppdateringer og ny funksjonalitet. Support dekkes ikke ved maskinvare som er defekt eller har treghet på grunn av alder
, og vil bli fakturert som konsulentarbeid. 

Kunden kan kjøpe konsulent – og utviklingstjenester fra Telaris til den enhver tid gjeldende timesats, som gjengitt under. Om kunden ønsker å reklamere på tjenestene utført av oss må dette gjøres skriftlig innen 14 dager etter at arbeidet er utført. Reklamasjonen skal inneholde en spesifisert angivelse av mangelen. Reklameres det ikke rettidig, bortfaller kundens rett til å gjøre mangelen gjeldende. Tjenester kan faktureres fortløpende på månedlig basis med 14 dagers forfall. 
 

Gjeldene timepriser for tjenester:

Konsulent standard kr. 1 490,- 
Omfatter timer for standard leveranse og tilhørende oppgaver som typisk følger ved oppstart eller ettermarked. Dette kan inkludere timer fra leveranse og utviklere. 

Konsulent spesialtilpasning kr. 1 890,-  
Omfatter timer for spesialtilpasning eller spesielle prosjekter.  

Reisekostnader faktureres iht. statens satser + 10%.
 

4.3. Transaksjonsbaserte tjenester
 

Gjeldene pris for transaksjonsbaserte tjenester er:
 

EHF: løpende pris på kr. 4,0 per faktura/ bilag
 

SMS: månedspris iht. tilbud omfatter 100 sendinger per måned, løpende pris på kr. 1,50 per melding for overstigende antall meldinger.
 

Digital Signaturer: månedspris iht. tilbud omfatter 15 dokumenter per måned, løpende pris på kr. 20,00 per dokument for overstigende antall dokumenter.
 

Logistra integrasjon: månedspris iht. tilbud omfatter 100 sendinger per måned, løpende pris på kr. 1,50 per sending for overstigende antall sending.

Det er ingen refusjon for ubrukte transaksjoner, og det gis ingen overdragelse av ubrukte transaksjoner til påfølgende perioder. 
  
4.4. Import av kataloger/ prisfiler 

Vi tilbyr å importere kataloger/ prisfiler på vegne av kunde. Prisfiler for import av katalog i et lesbart format (excel, tekst, csv) informasjon linje for linje.
 
 
Kunden er selv ansvarlig for å kontrollere at importere priser er korrekte. 

Gjeldene pris per katalog er:
 

Import av kataloger/ prisfiler kr. 750,-

4.5. Maskinvare 

Risikoen for maskinvare og utstyr går over på kunden på leveringsdatoen
. 

Med mindre annet er avtalt leveres maskinvare med en garantiperiode på 12 måneder. Garantiperioden starter på leveringsdatoen. Leverandørens garantiansvar omfatter ikke forhold som kunden bærer risikoen for, så som ulykke, brann, lynnedslag, overspenning, statisk elektrisitet, vannskader, miljø/-klimaforhold som faller utenfor spesifikasjonene, eller skader som påføres i forbindelse med bygningsmessige arbeider. Leverandøren er ikke ansvarlig dersom maskinvare utsettes for unormal eller uautorisert bruk, eller bruk som er i strid med spesifiserte anbefalinger/retningslinjer. Leverandøren er heller ikke ansvarlig dersom kunden foretar endringer, modifikasjoner, sammenkobling med annet utstyr, vedlikehold o.l. som ikke er godkjent av Telaris
. 

Konstaterer kunden mangler ved maskinvare som er levert av Telaris, skal kunden uten ugrunnet opphold, og med absolutt reklamasjonsfrist på 12 måneder fra leveringstidspunktet, reklamere skriftlig overfor Telaris. Reklameres det ikke rettidig, bortfaller kundens rett til å gjøre mangelen gjeldende.
 

Leverandøren dekker kostnadene tilknyttet garanti, med unntak av frakt og forsikring tilknyttet transport av maskinvare fra kunden til den adresse Telaris angir for utbedring
/reparasjon. Vi tilbyr ikke låneutstyr. 

Avhjelp under denne garanti vil bli foretatt i normal arbeidstid. Avhjelp kan også skje utenfor dette tidsrom, eller avhjelp kan skje hos kunden, men da i begge tilfeller etter våre til enhver tid gjeldende timepris for konsulent.
 

Vi har ved reklamasjon rett til, etter eget valg, enten å foreta utbedring/reparasjon, omlevering, eller yte et forholdsmessig prisavslag.
 

Telaris har salgspant i all maskinvare inntil full betaling er mottatt på vår konto. Ved betalingsmislighold ut over 30 dager har vi rett til å heve avtalen om kjøp av maskinvare og tjenester med 30 dagers varsel.
 

4.6. Prisjustering
 

Prisene kan justeres årlig per 1. januar, uten varsel, etter Statistisk Sentralbyrås tolvmånedersendring KPI per november, eller, hvis denne blir opphevet, annen tilsvarende offentlig indeks. Prisene for bruksretten skal dog ikke reguleres til et nivå under hva som avtales på kontraktstidspunktet.
 

For øvrig forbeholdes retten til å fritt kunne justere priser med 3 måneders skriftlig varsel.
 
 
5. FAKTURERING

Abonnement faktureres forskuddsvis per kvartal med forfall første dag av kvartalet. I praksis betyr det at kvartalsfaktura for abonnement utstedes 14 dager før kvartalsstart med faktura- og forfallsdato satt til første dag av kvartalets start. Ved oppstart faktureres inneværende kvartal fra den dato systemet tilgjengeliggjøres kunden, ved å motta brukernavn og passord, i forhold til gjenværende kalenderdager.
 

Systembrukere beregnes iht. antall registrerte brukere.
 

Transaksjonsbaserte tjenester, som for eksempel EHF og SMS, faktureres etterskuddsvis kvartalsvis sammen med abonnementstjenester.
 

Implementering faktureres månedlig a-konto basert på faktisk medgåtte timer, med 14 dagers betalingsfrist.
 

Alle øvrige fakturaer har 14 dagers forfall fra fakturadato.
 
 
Betaling skal skje til Telaris bankkonto, som oppgitt på fakturaen, med mindre fordringen er overført til inkasso og i så tilfelle skal gjøres opp ved betaling til inkassoselskapet. Ved for sen betaling beregnes forsinkelsesrenter i henhold til Lov om forsinket betaling (17. des. 1976, nr. 100). 

6. GARANTI

Telaris vil benytte kommersielt rimelige tiltak for å sørge for at Programvaren fungerer vesentlig som beskrevet i avtalen under Abonnementsperioden, forutsatt at den er riktig konfigurert (inkludert Kundens valg av nettleser) og oppdatert til en støttet versjon. Kunden og Telaris er enige i at Programvaren og levering av denne ikke vil være helt fri for feil og at forbedring av Programvaren er en kontinuerlig prosess. 

Telaris garanterer ikke at Programvaren vil oppfylle Kundens krav, fungere riktig med Kundens valg av utstyr, systemer eller innstillinger, oppsett, konfigurasjon, modifikasjoner, tilpasninger, programtillegg eller integrasjoner som ikke er utført eller kontrollert av Telaris, eller om levert over Internett, vil være uavbrutt. Telaris er ikke ansvarlig for Internett, Internett- tjenesteleverandører eller for Kundens Internett-forbindelse.
 

Hvis Programvaren ikke fungerer i samsvar med den begrensede garantien spesifisert i denne seksjon 4.3, skal Telaris korrigere bekreftede feil eller mangler i Programvaren for egen regning. “Bekreftede feil eller mangler” betyr feil eller mangler som kan reproduseres av Telaris og/eller bekreftes gjennom interne supportkanaler, og som skjer under abonnementsperioden. Telaris kan velge å erstatte Programvaren eller funksjonaliteten i stedet for å utføre en korrigering.
 

Hvis den bekreftede feilen eller mangelen er av vesentlig omfang, som betyr at kundens evne til å bruke Programvaren blir vesentlig redusert, og Telaris ikke utbedrer bekreftede feil eller mangler eller erstatter Programvaren innen en rimelig tid og i henhold til pkt 4.3.3, kan Kunden si opp bruksretten for den berørte Programvaren.
 

Bortsett fra det som uttrykkelig fremgår her, skal ikke Kunden ha rett til å reise andre eller ytterligere krav mot Telaris.
 

Bortsett fra det som uttrykkelig fremgår her, tilbyr ikke Telaris eller leverandører noen garanti, uttrykt eller antydet, inkludert uten begrensning garantier for eiendomsrett, ukrenkelighet, salgbarhet, egnethet for et bestemt formål eller kapasitet for systemintegrering. Ingen andre krav enn de som fremgår spesifikt herav kan fremmes med hensyn til Programvaren, og Kunden skal ikke basere noen krav på vilkår som ikke uttrykkelig fremgår av bruksvilkårene.
 

Lenker til nettsteder som ikke eies eller kontrolleres av Telaris, som vises i Programvaren eller relaterte nettsider eller dokumentasjon, er gitt av service- og bekvemmelighetshensyn. Telaris er ikke ansvarlig for slike nettsteder.
 
 
7. ANSVAR

Telaris er ikke ansvarlig for kundedata, inkludert innhold, eierskap og legitimitet, eller for bruk eller andre aktiviteter utført på Kundedata av Kunden eller på vegne av Kunden, eller på annen måte utenfor Telaris sin kontroll.
 

Telaris er ikke ansvarlig for direkte, indirekte, tilfeldige, følge-, strafferettslige eller spesielle tap eller erstatning, inkludert, men ikke begrenset til, tap av fortjeneste, tap av inntekt, tap av virksomhet, tap av opplysninger, tapte besparelser, krav fra tredjeparter, tap av goodwill, tap av data, osv.
 

Dersom Telaris allikevel holdes ansvarlig for betaling av kompensasjon ved et domstolgodkjent forlik eller rettslig kjennelse til Kunden, jf pkt 14, som resultat av mislighold av noen av forpliktelsene spesifisert i bruksvilkårene, skal slik kompensasjon ikke under noen omstendighet inkludere kompensasjon for indirekte eller skader av noe slag som oppstår som følge av eller i forbindelse med slikt mislighold, inkludert, men ikke begrenset til tap av Kundedata, produksjon, inntekt eller fortjeneste eller tredjepartskrav eller statlige sanksjoner, selv hvis Telaris er informert om muligheten for slike skader. Totalt akkumulert ansvar under abonnementsperioden for programvaren skal totalt ikke overstige et beløp tilsvarende 12 måneders abonnement for den berørte programvaren.
 

Verken Telaris eller Kunden skal være ansvarlige for noen forsinkelse eller forsømt ytelse som oppstår av eller i forbindelse med force majeure, inkludert jordskjelv, opprør, arbeidstvist, operasjoner og lovgivning som gjelder Internett, og andre hendelser som på lignende måte ligger utenfor Telaris sin eller Kundens kontroll. Hvis lovgivning, direktiver eller forskrifter som gjelder for Programvaren eller leveringen av denne endres, eller ny lovgivning eller nye forskrifter vedtas etter at Programvaren er gjort tilgjengelige på markedet, som forhindrer at Telaris oppfyller kundens instruksjoner eller sine forpliktelser i henhold til bruksvilkårene, og/ eller som krever suspensjon av Programvaren, helt eller delvis, i en tidsbegrenset periode eller i en ubestemt periode, skal dette anses for å være force majeure.
 

Selv om Telaris vil utvise varsomhet i å sørge for sikker overføring av informasjon mellom kunden og tjenestene, erkjenner kunden at internett er et åpent system, og at Telaris ikke kan og ikke garanterer at tredjeparter ikke kan eller vil avskjære eller endre data. Telaris påtar seg ikke ansvar for slik misbruk, videreformidling eller tap av data.
 
Telaris ikke er en rådgiver for regnskapsstandarder, skatt, avgifter, lovgivning, forretningsprosesser eller liknende og oppfordrer derfor kunden til å involvere separate eksperter for å vurdere slike aspekter til enhver tid. 

8. SKADELØSHOLDELSE

Telaris skal forsvare Kunden mot eventuelle krav eller rettstvist der en tredjepart hevder at Kundens bruk av Programvaren i samsvar med bruksvilkårene er i strid med eller krenker tredjepartens patent, opphavsrett eller annen immateriell rettighet. Kunden skal straks informere Telaris om et slikt krav. Telaris skal holde Kunden skadesløs for all skade tilkjent tredjeparten for krenkelse under et domstol-godkjent forlik eller rettslig kjennelse, inkludert advokatsalærer, forutsatt at Kunden samarbeider med Telaris for Telaris sin regning, og gir Telaris full kontroll over den juridiske prosessen og oppgjøret. Telaris kan etter eget skjønn og vurdering (i) endre Programvare så den ikke lenger er i konflikt, (ii) erstatte Programvaren med funksjonelt tilsvarende Programvare, (iii) skaffe en lisens for Kundens fortsatte bruk av Programvaren eller (iv) si opp Kundens rett til bruk av Programvaren mot en refusjon av forskuddsbetalt abonnement utover opphørsdatoen.
 

Kunden kan ikke fremsette andre krav som følge av krenkelse av en tredjeparts rettighet.
 

Forannevnte skadesløsholdelse skal ikke gjelde hvis Programvaren har vært brukt i mislighold av eller strid med bruksvilkårene, inkludert om kravet oppstår av bruk, modifisering, integrering eller tilpasning av Programvaren som ikke er utført av Telaris.
 

Kunden skal forsvare Telaris mot eventuelle krav eller rettstvist der en tredjepart hevder at kundens data, eller bruk av Programvaren i mislighold av bruksvilkårene, er i strid med eller krenker tredjepartens patent, opphavsrett eller annen immateriell rettighet, eller bryter gjeldende lovgivning. Telaris skal umiddelbart informere Kunden om et slikt krav. Kunden skal holde Telaris skadesløs for all skade tilkjent tredjeparten for krenkelse under et domstol-godkjent forlik eller rettslig kjennelse, inkludert advokatsalærer, forutsatt at Telaris samarbeider med kunden for kundens regning, og gir kunden full kontroll over den juridiske prosessen og oppgjøret. Kunden skal også holde Telaris skadesløs fra alle krav, bøter, sanksjoner, osv., som følger av Kundens mislighold av kundens forpliktelser med hensyn til behandling av Personopplysninger.
 

9. AVTALENS OPPHØR OG VARIGHET 

Bruksretten for forretningssystemet starter fra den datoen kunden mottar brukernavn og passord (levering) og løper inntil den blir sagt opp
. 

Hver av partene har rett til å si opp bruksretten med 12 måneders skriftlig varsel. Oppsigelse fra kunder må sendes per epost til
support@telaris.no. Oppsigelsestiden regnes fra den første dagen i måneden etter at oppsigelsen har funnet sted. 

Alle tilleggstjenester og/eller endringer av abonnement følger ovennevnte oppsigelsestid.
 

Ved mislighold av bruksvilkårene eller øvrige særskilt inngåtte avtaler mellom partene forbeholdes retten til å stenge kundens bruksrett av forretningssystemet etter skriftlig varsel med 30 dagers frist. Allerede utført betaling, for enhver tjeneste, maskinvare eller bruksrett, refunderes ikke.
 

Ved manglende betaling forbeholder Telaris seg retten til å stenge kundens tilgang til forretningssystem
. Kunden vil bli varslet 2 uker etter forfall og kan stenges 5 uker etter opprinnelig forfallsdato. 

Sletting av data: Ved oppsigelse av kundeforholdet, eller der Telaris sitt rettslige grunnlag for behandling av Dataen utløper, uansett årsak, kan Telaris slette Kundedataene fra sine systemer, med mindre ufravikelige lovbestemmelser krever at Telaris fortsetter å lagre Dataene. I så fall skal Telaris fortsette å ivareta sikkerheten for dataen slik det fremgår av bruksvilkårene. Tiden det tar å slette data kan variere fra Programvare til Programvare. Etter opphør av kundeforholdet, skal Telaris ikke ha flere forpliktelser overfor Kunden vedrørende Kundedataene.
 
 
10. KONFIDENSIALITET

Hver part kan i forbindelse med denne avtalen utveksle eller innhente konfidensiell Informasjon fra den andre parten, i forskjellige former eller medium, inkludert, men ikke begrenset til forretningshemmeligheter og annen informasjon knyttet til Programvaren, produkter, programvare, teknologi, ekspertise, data, forretningsplaner og «roadmaps», Kundedata, eller annen informasjon som med rimelighet bør forstås å være proprietær, konfidensiell eller konkurransemessig sensitiv (“Konfidensiell Informasjon”.) Partene skal behandle all Konfidensiell Informasjon med fortrolighet og iverksette rimelige tiltak, i det minste like beskyttende som de som er iverksatt for å beskytte egen Konfidensiell Informasjon, men ikke under noen omstendighet mindre enn rimelig varsomhet, for å beskytte den andre Partens Konfidensielle Informasjon, og ikke formidle den videre til noen tredjepart, med mindre den andre Parten har autorisert det spesifikt, eller det kreves i henhold til lovbestemmelser. All rett til og interesse i Konfidensiell Informasjon er og skal fortsette å være den formidlende Partens eksklusive eiendom.
 

Konfidensiell Informasjon inkluderer ikke

informasjon som mottakeren kan vise var i mottakerens besittelse eller kunnskap før disse bruksvilkårene ble inngått, og som mottakeren har ervervet på lovlig vis;

er eller blir gjort offentlig tilgjengelig uten mottakerens feil, handling, utelatelse eller intervensjon;

mottas av mottakeren fra en tredjepart uten taushetsplikt (uttrykt eller antydet); eller er utviklet uavhengig av mottakeren uten mislighold av denne avtalen. 

Bortsett fra det som ellers er oppgitt i denne avtalen, vil ikke Telaris selge, leie, lease eller på annen måte gjøre Kundedata eller Bruksdata tilgjengelig for tredjeparter bortsett fra i følgende eller lignende situasjoner:
 

å overholde gjeldende lov, forskrift eller direktiv, eller respondere på en rettslig bindende forespørsel fra offentlige myndigheter eller politiet, som en rettsordre eller ransakelsesordre;


å granske eller forhindre alvorlige sikkerhetstrusler eller svindel;

ved omorganisering, fusjon, salg eller kjøp av Telaris, delvis eller i sin helhet, kan Konfidensiell Informasjon formidles som ledd i omorganiseringen eller fusjonen med andre selskaper, eller til reelle eller potensielle kjøpere. Telaris vil i alle slike tilfeller sikre at alle slike parter overholder forpliktelsene som fremgår her ved bruk av en egnet konfidensialitetsavtale.

Telaris kan formidle Konfidensiell Informasjon til partnere eller underleverandører i den grad det er påkrevd for å levere Programvaren og overholde sine forpliktelser i disse bruksvilkårene.
 
 
11. OVERFØRING TIL TREDJEPART

Telaris har rett til å overdra eller på annen måte overføre til andre, rettigheter og forpliktelser mellom partene. 

12. MARKEDSFØRING

Partene kan ta i bruk hverandres logo og navn i sitt markedsmateriale eller pressemelding. Partene kan til enhver tid gjensidig annullere dette samtykke med en måned skriftlig varsel.
 

13. FORCE MAJEURE

Dersom leveransen helt eller delvis hindres eller i vesentlig grad vanskeliggjøres av forhold som ligger utenfor Telaris sin kontroll, suspenderes pliktene i den utstrekning forholdet er relevant, og for så lang tid som forholdet varer. Slike forhold inkluderer, men er ikke begrenset til streik, lockout, naturkatastrofer og ethvert forhold som etter norsk rett vil bli bedømt som force majeure.
 

14. LOVVALG / TVISTELØSNING / VERNETING


Partenes rettigheter og plikter bestemmes i sin helhet av norsk rett. Dersom det oppstår tvist mellom partene om tolking eller rettsvirkning av vilkårene, skal tvisten først søkes løst ved forhandlinger. Fører ikke slike forhandlinger frem innen to måneder, har hver av Partene rett til å reise sak for domstolen for å få tvisten endelig avgjort. Kristiansand tingrett er rett verneting. Rett språk for alle tvister er norsk.
 
Partene er enige om at ingen krav kan reises som følge av bruksvilkårene hvis det har gått mer enn ett år etter oppsigelsen.

Betingelser som er særskilt skriftlig avtalt mellom partene går foran bruksvilkårene.